املاک سی ساید
گروه فنی و مهندسی و مشاورین املاک سی ساید بابلسر

دیری نپاییده که صنعتی سازی ساخت و ساز به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار پا به عرصه ی ظهور نهاده ، در این میان عدم انطباق فرهنگی، هنری و معماری با حجم تقاضای پدید آمده، موجب شد تا استفاده از مصالح مصرفی با همان کیفیتی که در گذشته رایج بود، تداوم یابد و ساخت و سازها به سمت ارزانترین و بی کیفیت ترین نوع آن به موازات سود آوری بالایش گرایش پیدا کند. نقطه آغاز این اضمحلال کیفی از هنر طراحی آغاز گردید و به تبع استفاده از نقشه های تیپ و کپی برداری از برخی تصاویر ساختمان های موجود بود که سنگ بنای تباهی کیفیت ساخت و ساز در این صنعت گزارده شد. رشد چشم گیر این روند مرهون رشد تقاضای مسکن و مهاجرت به مرکز از سایر نقاط کشور بود به طوری که مسبب حضور عادت وار این فرهنگ در فضای ساخت و ساز گردید و در مقابل نیاز به اصلاح این روند را بیش از هر زمان لازم و ضروری ساخت. راهی که اگر نگوییم غیر ممکن به نظر می رسد اما می توان آن را حرکت در مسیری طاقت فرسا و زمان بر معرفی نمود. در این راستا یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها ایجاد تعهد و ارتباطی همیشگی میان  سازندگان و سازهایشان می باشد ، بدین ترتیب که هر سازنده رشد و موفقیت آتی فعالیت خود را در گرو ایجاد و احداث سازه هایی با کیفیت و مناسب و اخذ رضایت کامل از خریداران در درازمدت احساس نماید و این مهم جز حرکت از مسیر برند سازی برای ایشان حاصل نمی گردد.
با فرود موج اولیه تقاضای بی اندازه مسکن ، هنگامی که تقاضا روندی معقول تر را بر پیکره رو به رشد جامعه دید ، فرصت آن شد تا برخی از خریداران ، نیم نگاهی هم به مسئله کیفیت ساخت و ساز بیندازند و بدان توجهی مبذول دارند. بدین ترتیب ماهیت تقاضا تا حدودی تغییر یافت اما ابزاری برای اندازه گیری و قیاس با استانداردهای ساخت و ساز در دسترس نبود ، حال متقاضیان کیفیت در ساخت و ساز نمی دانستند که چگونه باید آن را محک بزنند و خود را یک گام به تصمیم گیری نزدیک تر نمایند.  
در صحنه فعالیت های ساخت و ساز فعلی ، به دلیل وجود تعداد زیاد سازندگان و رقابت فشرده بین آنها و افزایش انتظارات خریداران مبنى بر ارائه کیفیت بهتر و خدمات رسانى متفاوت تر ، فشارهاى زیادى بر سازندگان وارد شده است که سابقا وجود نداشت.  علت این امر در واقع دستیابى به مزایاى رقابتى با هدف کسب سهم بیشتر از بازار و تثبیت آن در مدت زمانی قابل قبول در آینده می باشد. در این میان انتخاب یک برند (نام تجاری) برای کسب و کار ، گام نهادن در مسیر تعهدیست که مالک آن سعی در تضمین کیفیت محصولات ارائه شده تحت آن نام دارد. از سوی دیگر با توجه به افزایش تعداد سازندگان و فشردگی رقابت برای دستیابی به سهم قابل قبولی از بازار در گام اول نیاز به معرفی هویت مجموعه تحت یک نام تجاری (برند) و متمایز نمودن آن از سایر بخش های مربوط به رقبا خواهد بود . بدیهی است که در گام دوم تمرکز بر تثبیت این تمایز نسبت به رقبا اجتناب ناپذیر بوده و توجه به آن امری لازم و ضروری به نظر می رسد.
 با مروری بر تعریف ساخت و ساز که به مجموعه ای از فعالیت ها در رشته های مهندسی عمران و معماری برای آماده نمودن یک ساختمان یا تاسیسات زیربنایی اطلاق می گردد در خواهیم یافت که با مارک دار نمودن ساخت و ساز برای هر یک از سازندگان و انتخاب یک برند از سوی ایشان ، تعهد در ارائه تضمینی کیفیت ساختمان امری اجتناب ناپذیر برای آنان تلقی خواهد گردید ، چراکه آنان بدرستی ضرورت رعایت  کیفیت را در فعالیتشان در می یابند. همانطور که در مقدمه این مقاله بدان اشاره شد ، با فرود موج اولیه تقاضای بی اندازه مسکن ، هنگامی که تقاضا روندی معقول تر را بر پیکره رو به رشد خود دید ، فرصت آن شد تا برخی از خریداران ، نیم نگاهی هم به مسئله کیفیت ساخت و ساز بیندازند و بدان توجهی مبذول دارند. ماهیت تقاضا تا حدودی تغییر یافت و ذائقه مشتریان در پی توجه به نکات کیفی رعایت شده در ساخت ساختمان ها تغییراتی نمود. اما این تغییرات در سردرگمی بی اطلاعی و نبود اشلی برای قیاس با معیارهای استاندارد حضور یافتند و بدین ترتیب جهتی سلیقه ای به برخورد با ویژگی های ساخت و ساز در میان خریداران دادند. دیگر بیش از هر زمان نیاز به جا اندازی رعایت استانداردها جهت تثبیت کیفیت در فضای ساخت و ساز احساس می شد ، اما تا دستیابی به نتایجی مناسب در این زمینه همچنان راهی طولانی در پیش بود ، چرا که برای رسیدن به کیفیت ابتدا باید از کمیت حضور سازندگان برای جهت دهی به آنان گذر نمود ، و این بدان معناست که نمی توان یک شبه از تمام سازندگان خواست تا ضمن رعایت استانداردها بتوانند کیفیت از دست رفته را به محصولاتشان برگردانند ، باید در وهله اول توجه آنان را به این امر جلب نمود ، با ایجاد مرجعی از آنان که بتواند سازندگان را تحت لوگو و برندشان معرفی نماید می توان میان سازندگان و سازهایشان نوعی ارتباط مسئولانه ایجاد نمود ، مسئولیتی که به سبب اتصال لوگوی وی بر پیکره ساختمان ساخته شده توسط ایشان بیش از هر زمانی احساس می شود. 
به موازات این حرکت نوین و در جهت معنا بخشی به چنین امری ، باید فرهنگ توجه به برند سازنده را نیز در میان خریداران ملک تقویت نمود تا بدین ترتیب بتوان میزان حساسیت طرح را ارتقاء بخشید و از این رهگذر بر کیفیت اجرای آن نیز صحه گذارد. با توجه متقاضیان ملک به نام تجاری سازندگان ، تشویق و ترغیب سازندگان در اجرای هرچه بی عیب و نقص تر پروژه هایشان بیش از پیش افزایش می یابد و آنان با تکیه بر اجرای برخی خصوصیات منحصر به فرد در پروژه های خود سعی بر معرفی متفاوت خود به خریداران خواهند نمود.
برخی سازندگان بدون توجه به ماهیت این مهم در اقدامی خود جوش و برخواسته از تجربه و درک بی بدیل خود در این امر پیشرو گردیدند و در گذشته ای نه چندان دور، بدون توجه به حمایت صنف یا مجموعه ای با رعایت موارد فوق در راه برند شدن خویش گام برداشته اند ، که این امر خود دلیلی بر پیدایش مجموعه های حمایتی و خدماتی در این زمینه گردید. 
بر طبق آخرین اطلاعات در مناطق شمالی تهران ساختمان‌هایی وجود دارد که به واسطه نام سازنده و آرشیتکت، مشهور شده‌اند. این ساختمان‌ها گویا مشکل فروش ندارند و در مقطع گودبرداری به راحتی فروش می‌روند. گفته می‌شود خریداران این تیپ ساختمان‌ها بدون بازدید از داخل واحد‌ها و فقط به اعتبار سازنده، آنها را خریداری می‌کنند. سازنده‌های مشهور این نوع ساختمان‌ها را عین هم ساخته و تحویل بازار می‌دهند و کوچک‌ترین تفاوتی در آنها بایکدیگر وجود ندارد.
ساختمان‌هایی که سازنده‌های نام‌آشنا آنها را بنا می‌کنند و به اسم ساختمان‌های مارک‌دار در بین بنگاه‌های مسکن مشهور است.
برخی از سازنده‌ها در بازار مسکن مناطق مختلف تهران به علت یک‌سری از ویژگی‌ها و تجهیزات خاصی که در ساختمان‌های مسکونی خود به کار می‌برند، سبب می‌شوند تا این آپارتمان‌ها یا برج‌ها مارکدار محسوب شوند‌. ویژگی این سازه‌ها فرم متحد الشکل نمای آنها ، ظرافتهای خاص طراحی فضای داخلی ، استفاده از صنایع برند ساختمانی ، دارا بودن امکانات منحصر به فرد و ... می باشد. 
شایان ذکر است که معروفیت برخی از این نوع سازه‌ها به نام آرشیتکت پروژه مربوطه برمی‌گردد؛ چراکه اکثر افرادی که سازه‌های مارکدار تحویل بازار مسکن می‌دهند، کسانی هستند که به تعهدات خود در امر ساختمان سازی به خوبی عمل می‌کنند و از بهترین مصالح با عالی‌ترین کیفیت جهت ساخت سازه استفاده می‌کنند و یکی از مهمترین کارهایی که انجام می‌دهند، مشارکت با آرشیتکت‌های بنام و معروفی است که کوچک‌ترین خطا و اشتباهی را در حرفه خود انجام نمی‌دهند و در آخر در تابلوی شناسه پروژه خود با ذکر کردن نام این آرشیتکت‌ها سعی بر جلب مشتری دارند و گاهی اوقات هم سازه‌ها با نام این آرشیتکت‌ها نام‌گذاری می‌شوند‌. نام هایی همچون پارمیس ، کلاسیک پارک ، کارتیه ، نیروانا ، هرمس ، پارادایز ، تندیس و ...
 در این مواقع سازنده ، بیشتر نقش مدیریت بر نحوه اجرای ساخت یا بهتر است گفته شود که بیشتر تزریق پول را بر عهده دارد، زیرا یکی از ویژگی‌های اصلی تمامی‌این سازنده‌ها قدرت مالی بسیار خوب است؛ چراکه همین دلیل‌، علتی برای برتری داشتن این نوع سازه نسبت به سازه سازنده‌های معمولی است‌.
برخی دیگر از سازنده‌های بنام به طور کلی سازه‌های استاندارد و با کیفیت تحویل خریداران می‌دهند، اما گاهی با پیاده کردن یک طرح همیشگی در تمامی‌کارهای خود باعث معروفیت بیشتر می‌شوند؛ برای مثال در بازار سازه‌های مارکدار یکی از سازنده‌ها سالن‌های ورودی (لابی) با طراحی بسیار زیبا برای مجتمع‌های خود در نظر می‌گیرد که همین مساله سبب شده تا این سازنده علاوه بر دیگر امتیازات مثبت‌، امتیاز دیگری را در عرصه سازه‌های مارکدار دریافت کند‌.....
با مطالعه وضعیت فعلی و بررسی آن ، اینطور دریافت می شود که زمینه برند سازی در صنعت ساخت و ساز کشور تا حدودی محیا گردیده ، حال می توان با تشویق هرچه بیشتر سازندگان مستعد و دعوت ایشان بدین سمت و سو ، آنان را در هرچه بیشتر درخشیدن در این صنعت یاری نمود و به تبع آن انتظار حضور فراگیر کیفیت را بر این صنعت داشت.
برند سازی در صنعتی که برای اولین بار در آن این امر مورد توجه قرار می گیرد ، کمی متفاوت تر و نیازمند بذل توجهی مضاعف تر می باشد. بدین ترتیب قبل از ارائه برند به سازندگان و انتصاب نام تجاری بر پیکره فعالیت ایشان باید ابتدا بستر و فضای لازم جهت معرفی این برند ها تشکیل گردد و این بدان معنی است که فضایی همجنس و همگن از فعالیت مذکور برای این امر تدارک دیده شود ، فضایی که قدرت ارائه و معرفی ویژه ای را به مخاطبان خاص آن صنعت و فعالیت دارد تا از این رهگذر پس از برند دار نمودن هر سازنده ، مستقیما برند وی را در آن فضا و در مجاورت سایر برندهای تولید شده در آن صنعت جهت معرفی قرار داد. با این روش تشکیل رفرنسی از سازندگان به نام و مطرح تحت نام برندشان کلید می خورد ، مرجعی که کمک می نماید تا فضای ساخت و پرداخت برند هرچه پر بارتر و با کیفیت تر به رسیدن به رسالت خود ادامه دهد. 
در این میان انتخاب نوع رفرنس و نحوه قرار دهی برند در آن حائز اهمیت است ، یک مرجع مناسب برای اختصاص به چنین امری نیازمند دارا بودن خصوصیات ذیل می باشد ؛
- گسترده و فراگیر ( بدون محدودیت در دسترسی )
- کامل و جامع در ارائه مشخصات مورد نیاز مخاطب
- مورد تایید صاحبان برند عضو در آن
- قدرت به روز رسانی فوق العاده
- سهل الوصول در استفاده 
چنین مرجعی مستعد پذیرش عمومی پس از مدت زمانی کوتاه خواهد بود و بدین جهت خیلی سریع در میان استفاده کنندگان خود رسمیت پیدا خواهد نمود. 
امروزه مرجعی با چنین مشخصاتی را به فراخور توسعه وب و مورد استفاده روز افزون آن صرفا می توان در فضای مجاری اینترنت یافت نمود ، بدین منظور با احداث سایتی در شبکه جهانی اینترنت و توجه به کیفیت ارائه اطلاعات در آن می توان تمامی اطلاعات مورد نیاز از برند های ساخت و ساز و مشخصات ملک و پروژه های تحت ساخت ایشان به صورت شبانه روزی و هفت روز هفته در اختیار مخاطبان خرید ملک استاندارد و قابل اعتماد قرار داد.
سایت " اطلاعات ساختمان های مارک دار ایران  " به نشانی www.ibbi.ir  با هدف مبدل شدن به مرجعی معتبر در معرفی برندهای ساختمانی و ساختمان های مارک دار در ایران فعالیت خود را از اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ آغاز نمود ، تا بتواند قدمی هرچند کوچک در این راه از پیش برداشته و به تقویت فرهنگ توجه به برند در صنعت ساختمان کشور پردازد. شایان ذکر است که چشم انداز این این مجموعه ؛ "تبدیل شدن به معتبر ترین سایت مرجع در حوزه معرفی برند" و رسالت آن ؛ "معرفی سازه های به نام در غالب هویت بخشی به فرهنگ برند در صنعت ساختمان ایران با رویکرد بهبود کیفیت ساخت ، و ایجاد مزیت رقابتی" می باشد. این سایت به عنوان یک مرجع مناسب در معرفی برند های ساختمانی تمامی مشخصات یک مرجع مناسب که پیش تر بدان اشاره شد را دارا می باشد.
درک مزایای برند سازی در صنعت ساخت و ساز قبل از هر امری برای سازندگان و فعالان این بخش ضروری تر و حیاتی تر است ، چرا که بدین ترتیب سازنده از مسیری که در آن قرار می گیرد ترس و واهمه کمتری داشته و به فراخور حرکت در مسیری تازه و ناشناخته به زودی مایوس و دلسرد نخواهد شد و در نهایت با آمادگی بیشتری این ارتقاء را در فعالیت خود پذیرا خواهد بود. در زیر به برخی از مزایای مهم برند سازی اشاره می نماییم :
- اعلام رسمیت حضور در میان رقبا به عنوان یکی از مدعیان سهم بازار
- هویت بخشی به فعالیت ها تحت نام و نشانی واحد
- بهبود مستمر کیفیت ساخت و ساز به تبع حفظ منزلت برند
- معرفی فرامنطقه ای فعالیت تحت نام برند
- و ...
و اما حضور برندها در مرجعی تخصصی همانگونه که در پیش بدان اشاره گردید ، نیز مزیت هایی داراست که در ذیل بدان اشاره می نماییم ؛
۱-  منتفع از برنامه های تبلیغات جامع و مستمر سایت به جهت جا اندازی فرهنگ توجه به برند های ساخت و ساز
۲-  خلق ایده های جدید و اثر گذار برای رشد و تثبیت جایگاه برندهای ثبت شده
۳-  جهانی شدن شهرت سازندگان ، و امکان معرفی فرا منطقه ای برندهای ثبت شده
۴- جذب مالکان ملک های کلنگی و صاحبان زمین های مساعد جهت مشارکت یا تهاتر با صاحبان برندهای ثبت شده ، بدون پرداخت کمیسیون دلالی
۵-  برانگیخته شدن صاحبان صنایع ساختمانی به ارائه خدمات و تسهیلات ویژه تر به صاحبان برند های ثبت شده
۶-  به وجود آمدن رابطه و اتحادی میان سازندگان مطرح و مبدل شدن به قطبی جهت تصمیم گیری های استراتژیک ساخت و ساز در سطح کلان
۷-  جهت یابی سلائق مشتریان و به روزرسانی سبک ساخت و ساز
۸-  رقابت میان سازندگان و به تبع آن افزایش کیفیت در ساخت
۹-   ایجاد مرجعی ماندگار و تاریخ ساز از سازندگان بزرگ و به نام ایران زمین در شبکه جهانی اینترنت
۱۰- خروج واسطه ها از فضای معاملات ملکی املاک نوساز و دست اول  
نتیجه :
حال با توجه به بررسی مقوله برند سازی و تعامل آن با فضای ساخت و ساز و همچنین مزایای برند سازی در این صنعت و از سوی دیگر تایید پایین بودن کیفیت ساخت و ساز در حال حاضر می توان ادعا نمود ، که بی شک برند سازی ؛ مطمئن ترین راه بهبود کیفیت در صنعت ساخت و ساز به شمار می آید و می توان با بذل توجه به این امر قدم در راه کیفی سازی این صنعت برداریم ، امید است با مقبولیت این مهم در میان تمامی دست اندرکاران این صنعت بتوان شاهد ایرانی آبادتر و سرفراز تر بود. انشاء الله 
 
 
:References 
صادقی     http://ariyaziran.blogfa.com   
http://fa.wikipedia.org   
مهدیس فرقانی   http://nosazan۹.blogfa.com   
سایت اطلاعات ساختمان های مارکدار ایران  http://www.IBBI.ir    
 
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
امکانات جانبی
امکانات جانبی
امکانات جانبی
امکانات جانبی
امکانات جانبی

استخاره آنلاین با قرآن کریم

امکانات جانبی